Pracownia stanowi interdyscyplinarne centrum badawcze, koncentrujące się na analizie komunikacji w systemie opieki zdrowotnej. Działalność obejmuje zarówno badania empiryczne (ilościowe i jakościowe), jak i wdrożenia edukacyjne oraz współpracę krajową i międzynarodową. W naszych badaniach skupiamy się na analizie specyficznych problemów komunikacji medycznej uwzględniając podwójną perspektywę pacjentów oraz personelu medycznego. Takie podejście pozwala na trafną identyfikację różnic w oczekiwaniach i doświadczeniach obu stron, co z kolei stanowi postawę wzajemnego zrozumienia oraz efektywniejszej komunikacji. Specjalizujemy się w analizach socjologicznych w oparciu o metody ilościowe takie jak: CAWI (Computer – Assisted Web Interview) i PAPI (Paper & Pen Personal Inerview) oraz jakościowe: IDI (Individual in-dep Interview) CAPI (Computer – Assisted Personal Interview). Pracownia zrzesza ekspertów z zakresu socjologii medycyny oraz komunikacji medycznej, a jej celem jest poprawa jakości relacji pacjent–profesjonalista, wzmocnienie empatii i przeciwdziałanie dyskryminacji w ochronie zdrowia.
W ramach Pracowni realizowane są projekty i badania we współpracy międzynarodowej z uniwersytetami Francji, Kolumbii, Malty, oraz uniwersytetami z USA: Indiany i Arkansas. Realizujemy również badania w Polsce, a osobiste doświadczenie naszego Zespołu odnosi się do współpracy czołowych uniwersytetów medycznych oraz instytucji i fundacji pacjenckich.
Nadrzędnym celem pracowni jest budowanie efektywnych i skutecznych rozwiązań w obszarze komunikacji medycznej na podstawie realizowanych badań.
Prowadzono liczne projekty dotyczące efektywnego i empatycznego przekazywania informacji medycznych, zarówno z perspektywy pacjentów, jak i studentów oraz lekarzy. Efektem prac było powstanie nowych funkcjonalnych oraz dydaktycznych propozycji rozwiązań i nowych narzędzi komunikacyjnych w obszarze przekazywania niekorzystnych wiadomości medycznych.
W naszych badaniach analizowaliśmy czynniki psychologiczne i społeczne kształtujące zdolność do empatii, z uwzględnieniem wpływu stresu, zmęczenia i elastyczności poznawczej. Wyniki badania posłużyły do opracowania rekomendacji w zakresie modyfikacji programów kształcenia na kierunkach medycznych.
Przeprowadziliśmy kompleksowe badania pacjentów i personelu medycznego wskazując na różnice w doświadczeniach i postrzeganiu leczenia otyłości. Wyniki posłużyły do opracowania rekomendacji dla praktyki klinicznej i polityki zdrowotnej.
Zrealizowano jakościowe i ilościowe badania dotyczące doświadczeń położnych oraz kobiet-migrantek z Ukrainy, identyfikując bariery kulturowe i językowe w relacjach medycznych.
W ramach współpracy z uczelniami z Malty, Kolumbii, Wielkiej Brytanii i USA realizujemy badania w obszarze komunikacji, duchowości oraz społecznych (międzykulturowych) konstruktów choroby i potrzeb w obszarze opieki paliatywnej. Efektem naszych prac było między innymi stworzenie nowego narzędzia służącego do wsparcia psycho-egzystencjalnego osób u kresu życia (4You End-of-Life Patient Support Tool).
Pracownią kieruje dr hab. Krzysztof Sobczak, kierownik Zakładu Socjologii Medycyny i Komunikacji Medycznej GUMed. Organizator Projektu rozwoju kompetencji komunikacyjnych studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego – Med-Kom. Trener-konsultant w obszarze doradczo-szkoleniowy dotyczący komunikacji z pacjentem, AC/DC, oraz treningu kompetencji. Współpracuje z organizacjami pacjenckimi, prowadzi zajęcia w ramach Areopagu Etycznego w Pucku. Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej oraz Polskiego Towarzystwa Psychoonkologicznego, Grupy roboczej ds. wsparcia nauczania komunikacji przy KRAUM oraz w Zespołu ds. przeciwdziałania dyskryminacji osób chorujących na otyłość przy Rzeczniku Praw Pacjenta.
e-mail: krzysztof.sobczak@gumed.edu.pl
dr n. o zdr. Katarzyna Leoniuk, adiunkt w Zakładzie Socjologii Medycyny i Komunikacji Medycznej GUMed, socjolożka, specjalistka z zakresu socjoterapii i komunikacji w nurcie (NVC). Członkini Zespołu ds. przeciwdziałania dyskryminacji osób chorych na otyłość działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta. Prowadziła i współprowadziła projekty badawcze dla Gdańskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień, Fundacji OD-WAGA oraz HospiCARE.
e-mail: kurdziel@gumed.edu.pl
dr n. społ. Weronika Kamińska-Skrzyńska, adiunkt w Zakładzie, Socjologii Medycyny i Komunikacji Medycznej GUMed socjolożka specjalizująca się w badaniach z zakresu socjologii medycyny koncentrujących się na opiece paliatywnej, hospicyjnej i onkologicznej. Prowadzi badania we współpracy międzynarodowej nakierowując działania na potrzeby pacjentów, system opieki medycznej, jak i globalną perspektywę opieki nad chorym.
e-mail: weronika.kaminska-skrzynska@gumed.edu.pl
Sobczak K. (red.) Przekazywanie niekorzystnych informacji medycznych. GUMed, 2023.
Kotłowska A. et al. Influence of personal experiences of medical students on their assessment of delivering bad news. IJERPH, 2022, 19(19): 12040.
Lenkiewicz J. et al. Delivering bad news: self-assessment and educational preferences of medical students. IJERPH, 2022, 19(5): 2622.
Sobczak K. The CONNECT Protocol: delivering bad news by phone or video call. Int. J. Gen. Med., 2022, 15: 3567–3572.
Sobczak K., Leoniuk K., Janaszczyk A. Delivering bad news: patient’s perspective. Patient Prefer. Adher., 2018, 12: 2397–2404.
Sobczak K. et al. Delivering bad news by physicians: Polish reality check. J. Med. Sci., 2016, 85(3): 172–177.
Sobczak K. Procedura powiadamiania o śmierci pacjenta. Anaesthesiol. Intens. Ther., 2013, 45(4): 260–263.
Leoniuk K., Sobczak K. Unfavorable medical diagnosis: oncological patients’ experiences and preferences. Health Commun., 2021, 36(4): 433–439.
Sobczak K., Leoniuk K., Janaszczyk A. Delivering bad news in the perspective of patient rights. Pom. J. Life Sci.
Mojkowska A., Sobczak K., Leoniuk K. et al. Medical or common knowledge? Obes. Facts, 2023, 16(3): 216–223.
Leoniuk K., Sobczak K. Experience of patients suffering from obesity in their contact with nurses. Pielęg. Opiece Długotermin., 2020, 5(3): 219–228.
Sobczak K., Leoniuk K., Rudnik A. Experience of Polish patients with obesity in contacts with medical professionals. Patient Prefer. Adher., 2020, 14: 1683–1688.
Sobczak K., Leoniuk K. Attitude towards obesity and its treatment. Fam. Med. Prim. Care Rev., 2020, 22(4): 325–330.
Sobczak K., Leoniuk K. Attitudes of medical professionals towards discrimination of patients with obesity. Risk Manag. Healthc Policy, 2021, 14: 4169–4175.
Rudnik A., Sobczak K., Sawicki A. et al. Exploring the interplay of stress, fatigue, and empathy. PLoS ONE, 2025, 20(4): e0321946.
Zdun-Ryżewska A., Sobczak K., Rudnik A. Fatigue, pro-social attitude and quality of life as predictors of empathy. Int. J. Environ. Res. Public Health.
Sobczak K., Zdun-Ryżewska A., Rudnik A. Intensity, dynamics and deficiencies of empathy. BMC Med. Educ., 2021, 21(1): 487.
Sobczak K., Popowicz B. The analysis of the empathy factor in students of medical sciences._ Pol. Ann. Med., 2019, 26(2): 145–150.
Pracownia Badań nad Komunikacją Medyczną w Ochronie Zdrowia
Zakład Socjologii Medycyny i Komunikacji Medycznej
Gdański Uniwersytet Medyczny
ul. Tuwima 15
80-210 Gdańsk
tel.: 58 349 15 53
foto Paweł Sudara/GUMed i archiwum prywatne